Automatyka
Napędy
Napęd to siłownik z wbudowaną centralą sterującą, służący do automatycznego otwierania i zamykania bramy wjazdowej lub garażowej. Często sprzedawany jest w komplecie z niezbędnymi akcesoriami sterującymi (odbiornikiem fal radiowych i pilotem lub pilotami) oraz zabezpieczającymi (fotokomórkami podczerwieni). Napędy mogą być zasilane napięciem 400 lub 230V.
Rodzaj napędu dobiera się w zależności od ciężaru i wymiarów bramy oraz rodzaju jej pracy.
Otwieranie i zamykanie bramy dwuskrzydłowej
Otwieranie i zamykanie bramy dwuskrzydłowej umożliwiają siłowniki liniowe (najczęściej z montowaną oddzielnie centralą sterującą) lub napęd z ramieniem łamanym przeznaczone do bram zamontowanych na szerokich słupkach, o przekroju powyżej 38×38 cm. Zamontowanie na szerokim słupku siłownika liniowego wiązałoby się z koniecznością wykonania wycięcia na ramię siłownika. Siłowniki z ramieniem łamanym "obejmują" słup;
Do obsługi bram przesuwnych przeznaczone są napędy montowane na fundamencie betonowym i połączone z listwą zębatą przymocowaną do bramy (napęd, działając na listwę, przesuwa bramę).
Napęd dobrany "na styk" zawsze pracuje z maksymalną mocą, przez co szybciej się zużywa. Po pewnym czasie pracujący w ten sposób napęd może stać się bezużyteczny.
Praktycznie każdy napęd zasilany energią elektryczną jest wyposażony w specjalny mechanizm umożliwiający awaryjne odblokowanie na wypadek braku prądu. Służą do tego specjalne kluczyki, które po włożeniu w zamek powodują zwolnienie blokady ruchu bramy.
Zabezpieczenia w bramach
Automatycznie otwierana brama powinna mieć urządzenia zapewniające bezpieczeństwo jej użytkownikom. Chodzi tu przede wszystkim o wyeliminowanie możliwości przycięcia przez poruszającą się bramę tego, co akurat znajduje się w jej zasięgu.
Elementem, który zapewnia taką ochronę, są fotokomórki. Fotokomórka to nadajnik i odbiornik promieni podczerwonych (komplet), montowany wzdłuż światła wjazdu dla zabezpieczenia automatycznego ruchu bramy. Nowoczesne centrale sterujące wyposażone są w funkcję testu zabezpieczeń, wykonywanego przed każdym cyklem pracy. Uniemożliwia on uruchomienie siłowników, jeśli fotokomórki są niesprawne, co się czasem zdarza, na przykład jeśli zostaną zalepione przez śnieg. W takiej sytuacji brama nie zacznie cyklu otwierania, dopóki fotokomórki nie zostaną oczyszczone.
Bezpieczeństwo pracy bramy w bramach wjazdowych zapewnia także tzw. zabezpieczenie przeciążeniowe, czyli odpowiedni moduł w centrali sterującej, który kontroluje siłę, z jaką działa siłownik. Jeśli ta siła wzrasta (a tak się dzieje, gdy brama trafia na opór), wtedy siłownik zmienia kierunek ruchu.
Natomiast w bramach segmentowych i rolowanych kolejnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo jest listwa krawędziowa umieszczona w dolnej uszczelce. Rozróżniamy trzy rodzaje takiej listwy tj. pneumatyczna, optyczna i elektryczna. Listwa ta, po napotkaniu przeszkody przez bramę, zapewnia w zależności od zastosowanej centrali zatrzymanie lub zatrzymanie i powrót bramy do góry.
Rodzaje sterowań bramą
Bramą wyposażoną w napęd elektryczny możemy sterować w dowolny sposób dostosowany do naszych potrzeb. Mogą to być wszelkiego rodzaju przyciski włączniki pociągowe, kluczykowe (stacyjki) lub piloty. Do sterowania bramą za pomocą pilota potrzebujemy jeszcze odbiornika fal radiowych. Piloty mogą mieć różną liczbę przycisków, które umożliwiają obsługę kilku różnych urządzeń - bramy wjazdowej, bramy garażowej, a także na przykład oświetlenia podjazdu czy włączania i wyłączania domowego alarmu. Zasięg pilotów wynosi od 50 do 300 m.